Här tänkte jag ge några tips på bra bokserier.....

OK, jag gillar faktiskt att läsa böker. Det är avkopplande och får fantasin att springa iväg. Brukar alltid läsa innan jag somnar (om jag inte är för trött då jag lägger mig d.v.s). En bra film är bra, men en riktigt bra bok är "underbar". Gillar känslan att förflyttas till en annan värld, sjunka in i det undermedvetna och vara ett med boken. Men för att det ska funka måste ju boken vara bra. Tänkte nu ge några tips på bra böcker/bokserier/författare som jag läst eller håller på läsa.

Minette Walters: Jag börjar med en författarinna som jag har lite blandade synpunkter på. Hon är från England och har skrivit en hög med thriller´s (alla fristånde). Har faktiskt bara läst några av hennes första böcker. De kan vara dryga att läsa, och man tappar lätt suget i vissa. Några har haft riktigt konstiga slut. Men flertalet av de jag läst har varit värt besväret. Den bästa titlarna är "Bränningen" och "Dödlig list".

 








Lee Child:
OK, här kommer en riktig favorit. Gillar man thriller´s med fartfullt innehåll ska man läsa Lee´s böcker om Jack Reacher. Böckerna handlar om en f.d amerikansk militärpolis, Reacher, som reser omkring i U.S.A och hamnar i olika situationer. Bökerna har fristående handlingar men man bör läsa dem i kronologisk ordning, eftersom att man får lära sig om olika karaktärer som kan dyka upp i en annan bok.
Jag tycker att alla boker som jag hittils läst är bra. Ingen har varit trög. Det är action från pärm till pärm.










Dan Brown:
Honnom känner nog de flesta till. Hans bökker är underbara. Första boken "Da Vinci koden" var riktigt bra, mycket bättre än filmen (filmen är sevärd, hoppas andra filmen är det också). Sen läste jag den andra, och den var mycket bättre än först, och så pågick det. Böckerna blev bara bättre och bättre. Dessa böcker bara måste man läsa. 
 

Stieg Larsson:
Här är den bäste författaren som sverige haft, tyvärr så dog han för nått år sedan. Han skulle visst haft en kladd på en fjärde bok i "Millenium"-serien. Men den kommer inte att publiseras eftersom den inte var färdigställd. Synd synd. Jag har läst de två första (har den tredje, men läser just nu på en annan bok), och de var riktigt bra.


Margit Sandemo: Oj, oj, här har vi den som är roten till min boklust. "Sagan om Isfolket" är de första böckerna som jag läste, och jag har läst dom flera gånger, minst tre iallafall. har tappat räkningen. Har läst om dom med omkring 5-6 års mellanrum. I serien, (på hela 47 böcker), får man följa en familj och deras öden från 1400-talet fram till 1950-talet. Dessa böcker inehåller allt, t.ex förbanelser, häxor, krig, kärlek, sorg. Jag är lika berörd varje gång som de man följt under flera böckers tid dör, även efter att ha läst bokserien flera ggr. Sandemo ska ha skrivit flera liknande serier, men de har jag inte läst.


J.J.R Tolkien: Här kommer fantasyn´s urfader. Har läst "Härskarringen-triologin", "Bilbo", "Sillmarilion" och några av de andra böcker han skrivit som utspelar sig i Midgård. Sillmarillion är en lite speciell bok. Mins att jag försökte läsa den som barn, men den var svår. Den är som en bibel kan man säga. Den berättar hur värden i Tolkiens fantasivärld uppkom och sträcker sig fram till triologin startar. Detta är riktiga kultböcker, ett måste i bokhyllan.....


Diana Gabaldon: Detta är vad jag just nu håller på att läsa, jag är på andra boken om i en serie på hitils sex-sju böcker. Dessa böcker kan man nog likna lite med böckerna om Isfolket, fast med mindre övernaturliga inslag. Det är en episka kärlekssaga om Claire och Jamie. Claire är en kvinna född på 1900 talet som råkar ut för en tidsresa tillbaka i tiden till 1700-talets skottland. Där upplever hon kärlek, krig och tragedier. De två första bökerna har varit riktigt spännande, så snart börjas det på med den tredje....

Hoppas att detta kan inspirera andra att sätta sig ner med en bra bok, sjunka ner i fantasin och försvinna in i drömvärldarna djupt inne i våra hjärnor och hjärtan.....synd bara att jag inte gillar hård pärmar, läser oftast bara pocketböcker, för de är lättare att ha i sängen. och felet med pocket är att de kommer ut långt efter att de hårda har utgivits.....snyft.


"Min bokhylla just nu, och lite dvd-filmer :)"

Kommentarer
Postat av: mamma

att läsa är bra för järncellerna

2008-11-08 @ 11:00:51
Postat av: Sandra

haha har du inge tips på en mer lättläst bok ;-)

2008-11-10 @ 13:34:27
URL: http://jagsandra.blogg.se/
Postat av: Andreas

Av de jag har läst är nog böckerna av Lee Child och Dan Brown de mest lättlästa, där hander det nått nästan hela tiden. Annars tror jag det är lite från person till person, vad man får ut av sin läsning. Men "hoppsan, jag är död!" var ganska roligt skriven bok, även om den handlade om döden.

2008-11-11 @ 01:20:39
URL: http://andreasnikanor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0