Grattis på "DIN" dag MAMMA.....

KRAM, Älskar dig

Grattis till Robinsonvinsten Ellenor : D

Det blev Ellenor Pierre som vann årets Robinson.
Inte riktigt väntat, jag trodde på vem som helst av de andra i final men inte allt på henne. Men hon gjorde det riktigt bra i plank-tävlingen. Jag tycker att  Jarmo Heinonen var mer som en "riktig" Robinson, men jag höll på Anna Lundh in till det sista.

Än en gång, GRATTIS Ellenor till vinsten, DU är årets Robinson........

Kom med namnförslag på "min" valp!!!!! : )

Hej alla läsare av min blogg.

Som vissa av Er kanske vet så kan jag kanske bli en lycklig ägare av en fin schäfervalp.
Vad jag nu vill är att Ni, mina ärade läsare, ska komma med ett eller fler förslag på namn på hunden.
Det är nog ett av de svårast men ack så viktiga beslut att fatta.
För man vill ju att det ska bli bra, för det ska ju följa med för resten av livet
Lika svårt som att döpa ett nyfött barn........ eller en W.O.W karaktär ;)
Har några namn i skallen själv, men jag vill höra vad Ni har att komma med.
Jag kan ju ha missat namnet med "DET"

Det som ni ska tänka på när ni kommer med förslaget /-en är:
Det är en hane
Namnet ska börja på "D"

Om jag har ett namn klart då jag får veta att jag är en av de som får en valp,
så kommer valpen att döpas till det i stamtavlan.
Och det är ju alltid trevligast att hunden får ha samma namn i stamtavlan som till vardags!

" ps. valpen på bilden är inte den aktuelle ;) "

: D

Jag har nu mailat och frågat Anki på Tväråstugans kennel hur det är med Kori. Om de tror hon är gravid och så........

..... och vet ni vad ............. hon är med valpisar :D

De är beräknade att födas 8-9 Juni, och hon ska höra av sig när de är födda. Jag håller tummarna nu, riktigt hård.

" Många smileys här ;) "

Krya på dig Cita.

Min älskade lilla favo vovve, Cita, har skadat sig i baktassarna. Det är inget allvarligt, men det är inte direkt skönt för henne. Hon har skavt av lite hud på båda baktassarna.

Men lite veliga är de nog hundarna. När hon var med oss så haltade hon och låg mest stilla, men då hennes favorit killkompis, Ilo, kom på besök. ja då blev det fart i henne :)

Hon har visst redan nu börjat att repa sig från skadorna, och det är fint. Då kan hon ju snart leka och skoja runt igen.

Krya på dig, Cita. Och grattis till de fina placeringarna i utställningen. Kram på dig.

Nya cykeln invigd

Ja då var det äntligen gjort. Den nya cykeln, nyare än förra nya :) , är inkörd, ca 2,3 mil idag :)
Den svarta fjolårsmodellen var inte i rätt storlek. Kändes konstig att cykla på. Och det fanns ingen större hemma kvar av den, så det fick bli årets modell. Gick riktigt fint att cykla på. Var riktigt skönt att kunna växla. och det behövdes för även idag var det motvind på vägen hem från jobbet. Men denna gång gick det bättre, när man har lägre växlar.
   Och bromsarna funkar fint. Nyper som de ska. Det enda jag gjorde nu när jag kom hem, förutom att svettas ;) , var att höja sadeln lite lite grann, skruva åt framskärmen och stödet. Nu fattas det bara att köpa till reflexer fram och bak, mindre vattenflaska och nya handtag+barends (horn). Och kanske en hjälm ;)

SYnd bara att man ska bli så svettig när man kommer hem igen. För efter jobbet måste man duscha eftersom vi har så skitigt jobb.

" Så här ser den NYA cykel ut, fast med slicks + skärmar  och annan sadel"

Sandras och Citas första utställning

Imorgon ska Sandra och Cita ställa upp i ÄLVSBY BRUKSHUNDSKLUBBS INOFFICIELLA UTSTÄLLNING!
Jag hoppas att det kommer att gå bra. jag hade tänkt att fara dit och se på. Men det var inte säkert att de skulle ställa upp. Såg nu ikväll att de skulle det, och det är som sagt imorgon på morgonen, så det blir ingen resa dit :(
Men de ska höra av sig om hur det har gått senare imorgon, så då får man se.

"LYCKA TILL"

Ny cyckel....

I måndags cyklade jag till jobbet. Lite otränad var man. Det kändes tungt men gick. men på vägen hem så var det rejält med motvind. Det kändes som att man stog still. Man tog i som attans men rördes knappt. Och inte blir det bättre av att inte ha några andra fungerande växlar än den tyngsta. Jag gav upp med ca sex km kvar hem. Jag ringde efter min far, men han svarade inte, ovanligt ;)  Så mamma fick komma och hämta mig. Cykeln gömde jag i skogen, och hämtade den sedan med min egen bil.
 Jag har även riktigt usla bromsar. Tar bara fram och just och pass bara. Jag gillar inte y-bromsar eller vad det nu heter. Och spänner man dem så att de tag, ja då tar de hela tiden :(

Men nu är det slut på gamla tider, Jag köpte mig en ny cyckel idag, en IDEAL Zig Zag. Den har skivbromsar fram och bak. Även stötdämpare fram, men den kan man kopla bort om man ska cyckla på exempelvis asfalt. Bytte MTB däcken mot slicks också, så att den ska gå lätt på asfalt. Eftersom jag kommer att cyckla där oftast.
   Ska bli skönt att kunna växla ner när det bär av uppåt eller då man har motvind. Och sen kan mamma känna sig lite säkrare nu då jag har fungerande bromsar ;) Nu är det bara en sak som hon vill jag skaffar, hjälm. Vi får se ;) Men vad jag kommer att måsta skaffa är skärmar fram och bak. Trodde att det skulle gå ta skärmarna från den gamla cykeln, men icke sa nicke. Vad jag nu ska göra med den gamla cykel vet jag inte riktigt. kanske ha den som slit och släng cykel eller göra mig av med den. har inte bestämt mig ännu.

När jag var på "Cykel och Fiskecenter", där jag köpte cykeln mötte jag John Roos föräldrar Valter och Carina. Inte visste jag att Valter var så hurtig. Han var där och skulle köpa cykelskor, cykel hade han redan. Han ska visst cykla Vätternrundan, huva :)

"Min ny cyckel..... nä skoja bara, men om jag uppfattade det rätt så är det en sådan här som valter har köpt"

"Mina gamla cykel"

"Min nya cykel"

Happy birthday to ..... meeeeee ;)

Ja idag går man in på sista spurten som ung för nästa år börjar man åldras.
Ska snart ha fikabjudning med smörgåstårta och kakor. Hoppas det kommer att smaka. Min storasyster kommer med Alexandra (skulle jag tro), Mamma & Pappa, familjen Kågström och Kent med familj. Så vi blir några iallafall, därför blir det smörgåstårta, som min mor har gjort.

-------------------------------

"Tack allihopa för uppvakningen och alla presenter, kram på er alla"

"Lite bilder på några av presenterna. Vaser av mamma, Jägermeister från Kent m.fam och en låda med smått och gott att bjuda på från Jenny m.fam"

"Sen fick jag äntligen älgtavlan färdigpusslad och inramad, var bara 2 år sedan jag köpte den :D , och så flyttade jag min rådjurstavla till soffan. Och jag tycker att den tillsamans med sablarna och hjurtskallen blev ett konstverk i sig ;) . Brevid hänger fruktskålen som jag fick av Jenny, den skruvade jag fast på väggen istället för att ha på bordet."

" Det som blev kvar av smörgåstårtan blir bl.a matlåda imorgon"

Kväll med städning och Robinson.

Min kära mor kom förbi ikväll, och det blev bara att hugga tag i städningen. Måste ta mig i kragen och börja hålla det fint hela tiden. Hur svårt ska det vara igentligen. För oj va fint det blir då man är klar. Som att bo på lyxhotell typ. :D

På kvällen såg vi Robinson. Det var ett riktig bra avsnitt, tror nog att alla avsnitt framöver kommer att vara på topp. Det börjar bli spännande nu. Jag trodde faktiskt att Lukas skulle klara sig, men inte att Angela skulle bli det. Men efter att ha sett avsnittet så anade man hur det skulle gå i Örådet.
   Men de såg ut att ha det riktigt bra nu på stranden. De inledande bilderna såg ut att komma från en resereklam för nått fint strandparadis.

I Danmark är de inte riktigt kloka, Robinson producenterna....

Där tvingades deltagarna att springa nakna vid ett tillfälle. Och de som inte gjorde det blev bestraffade. Jag lägger här nedanför in inlägget som Nina Amjadi, RobinsonNina, skrev på sin blogg för ett tag sedan. Snacka om barnvänlig underhållning :)
   Hela Robinsongänget ska i helgen samlas och bl.a spela golf. Ska bli intresant att läsa hur det går för dem och vem som vinner. Kommer säkerligen att gå läsa på någon av dessa deltagares bloggar ->
Nina Amjadi, Erik blomqvist eller Anna Lundh

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Danska Robinson Springer Nakna!

I Danska Robinson utsätts deltagarna för extrema förhållanden. Under en tävling tvingades de Danska stackarna  klä av sig helt nakna och tävla. Dem tre männen som vägrade klä av sig helt och behöll kallingarna på tvingades äta larver som straff och en kvinna som vägrade vara med på detta överhuvudtaget skickades hem direkt.
Wow. Tur att man inte var med i Danska Robinson!?

Om man känner att man är duktig på danska kan man läsa mer på www.ekstrabladet.dk

100/100 och It-telefoni

Ja, igår så svarade jag äntligen på telefonsamtalet. jag har inte svarat på hur länge som helst. Gillar inte då okända nummer ringer och stör, man vet ju alldrig om det är nått "falskt" eller om det är någon som vill sälja nått skit. Men nu är det gjort. jag har äntligen uppgraderat mitt bredband till 100 lina och även skaffat It.telefoni. Nu är det bara att se då det blir klart. Wroom wroom, nu ska det börja gå riktigt fort snart :D
   Vad gäller telefonin så skulle det ta runt 3 veckor, men vad gör det. För det kommer att ta mint ett år innan man lärt sig sitt nya nummer utantill, tur jag inte kommer att behöva ringa till mig själv ;).

Payback

Payback, inte i dess grova betoning. Mattias och Kicki med barn bjöd mig på grillat som tack för att jag körde Matte till akuten för ett tag sedan. Det var riktigt gott, grillat med pommes och sallad. De bjöd också på majskolvar men det fick de ha för sig själva. Tycker inte om det, och sen är det ju inte som i Kalle Anka... brrrrr  tja tjing.... :D

Efter maten hjälpte jag Kicki att skaffa en blogg, Och vi såg Tre Kronor spåa tjeckien. Men va fan, fy så fula Tre Kronors matchdress är, vem har stylat dem för i år. Ursh Aghhh Bättre kan man väll fixa till :)

Grillning...

Pratade just med Matte. Det blir ingen grillning i morgon....... det blir av ikväll istället :p
Han skulle vara chaufför imorgon kväll, och tyckte det skulle ha varit gott med en eller två öl. Så vi tar det idag istället.
Och nu hoppas man att det inte ska börja regna.

Helgen !?

Ja då var det "helg" igen. Vad ska man göra i helgen då hmmm.
Imorgon ska jag nog ta och vårstäda huset. Måste ju se fint ut till nästa vecka då man fyller år :) och på fredag ska min mor hjälpa mig att röja mitt garage. Min syster som ska flytta hem till Frostkåge från Älvsbyn ska visst förvara lite grejjer hos mig tills hon och hennes pojkvän hittar en lägenhet. De bestämde det över mitt huvud, men det går fint. Har ändå en liten "lada" att stoppa undan lite av mitt skräp som ligger i mitt garage just nu :p

Sen frågade Matte, en arbetskolega, om jag ville komma över och grilla på fredagkväll. Det ska bli gott. Ska bara medela honom att det går bra och att jag inte hade något annat planerat.

Vad som händer resten av helgen vet jag inte riktigt men kanske Bäverjakt eller något annat. Kanske ta cykeln en tur till "Frost" för att fylla på däcken. De har en tendens att inte vara i toppskick då de stått en vinter :)

"Min lilla lada, som snart blir fullproppad :) "

Bilproblem....... ;)

Nja är inge riktigt problem med min bil.
 Trodde att det var något fel på mina stötdämpare bak, men det visade sig att när jag har passagerare i baksätet och kör i ett lite för stort gupp med lite fart så tar däcket i. Hade mina aningar om det eftersom jag vet att det är lite för breda däck.... :) Får ta det lungt hehe...

Men vad gör det. För nu har vi börjat ha så hyffsat bra väder, så nästa vecka bryter jag sammkörningen till jobbet och börjar cykla. Ska bli skönt. Gjorde det förra året och jag har , konstigt nog, längtat efter att få cykla dit igen... :D

Hoppas det nu inte ska regna och blåsa en massa ;)

Valborgs i Böviken

Jag, mamma, pappa, Sandra, Gustav och Cita firade valborgs i Böviken i år.
Vi åt först ris och ungsstekt falukorv. Sedan spelade jag, pappa, Gustav och Sandra Bull. Cita var med på ett hörn också. Vi försökte få henne att inte springa efter bollarna men det var svårt, tillslut hoppa Sandra av och tog henne lite avsides :) Skulle inte vara så skönt att bita i en Bullkula inte, men som tur var så gjorde hon alldrig det.
   Sen spelade vi ett barnspel som Gustav vann, och Sandra blev "utsparkad" från :), grymma regler för att vara ett barnspel. Efter det spelade vi Uno, och Sandra var inte så glad ett tag för hon glömte bort att säga Uno hela tiden. här var det mamma som vann...
   Vi var sedan inne och drack lite kaffe och grillade lite korv i kaminen... gott. Sen gick vi ut och skulle tända brasan, men den var surare än vi trott. Men tillslut så fick vi igång den efter att ha tömt mammas bensindunk på det som var kvar i den.
Cita var lite odygdig i kvälls också, hon hittade sin matpåse och började äta. Men annars var hon duktig. Höll sig borta från braspinnarna, iallafall medan de brann. För tidigare på dagen hade hon Dragit ut dem och lekt lite med dem runt om på tomten.

Lite bilder på vår majbrasa: