Älgjakten har startat....

   Nu är det fjärde året som jag jagar älg. Efter tre år på et pass utan ha sett en enda älg så fick jag ta över ett annat pass ev en jägare som inte har jagat på två år. Ett riktigt hett pass har det varit förr om åren. Jag var spänd på att se om det var så.

Och det var det. Jag blev nöjd av att bara få se tre älgar på morgonkvisten passera. En tjur, en ko och en kalv.
Jag fick alldrig nått riktigt läge på nån anna än kon, och den får man inte skjuta före kalven. Men tur var det, oj vad jag fick frossa. Skakade i hela kroppen. Alla tre sprang iväg bort från mig så jag kunde inte skjuta. Tjuren kom tillbaka efter en stund, och frossan var borta. Pang, det var inte roligt för han som kom och hämtade den, för mitt pass är mitt på en myr som vuxit igen.
Senar på dagen kom, troligen sama ko med kalv, tillbaka och sprang genom skogen en bit från mig. Jag trodde de hade sprungit längre bort, men plötsligt stack kon fram skallen. Jag väntade på att kalven skulle komma i läge, sen pang. Sen då kalven låg stog kon kvar så det blev ett pang till följt av ett till (lite onödigt). Och den stackars älghämtaren fick komma tillbaka till "träsket". Tjuren var jag inte med och drog ut ur skogen, men kon var riktigt bökig att dra ut. Kalven märktes knapp av att den följde med ;)

Imorgon ska vi ut igen, får se då om det blir mer älgar skjutna. Hoppas att gustav får skjuta då, han hade ko med dubbelkalv hos sig idag, med kalvarna stog framför varandra så han kunde inte skjuta. Imorgon ska han åka med mig ut på passet, för hans bil hade av nån konstig anledning fått punka idag då han skulle fara från passet.

 
"Pappa och Gustav ispekterar hans torn, och det andra är mitt"

  

"Min första älg. Pappa och Sandra kom och hjälpte till, Cita fick även vara med på ett hörn"

  

 
"Mina älgar"
 


Kommentarer
Postat av: Mamma

Vilken lyckosam dag för dig,när du äntligen ser älg så blir det TRE på samma dag.GRATTIS

2009-09-07 @ 21:40:51
Postat av: sandra

Ja det var sjukt kul att du sköt tjurn... och sen dessutom två till :D Helt galet kul :D Kram på Storjägarn

2009-09-08 @ 10:26:26
URL: http://jagsandra.blogg.se/
Postat av: Jenny

Stot grattis lillebror har blivit storjägarn. Så himla kul. GRATTISKRAM Jenny m familj

2009-09-08 @ 21:39:11
URL: http://jennygumman.blogg.se/
Postat av: Johannes

Man får väl gratta då, när fyller vi upp våran frys då? hehe

2009-09-08 @ 23:23:12
Postat av: Per-åke

Stort grattis lillebror tur att du vart uppvärmd innan så du inte hade stora frossan när du skulle till o skjuta. Kul stort grattis

2009-10-06 @ 22:07:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0