Grodor i massor

   Igår då vi gick på natti-turen så såg vi flera grodor, stora också. Eller rättare sagt Wolf upptäckte dem. Hade inte han varit med så hade jag nog gått rakt på dom stackarna.

Massor var väll också att ta i, fyra stycken såg vi, fast bara på en kort sträcka. Wolf ville leka med dem, men jag tyckte det var onödig. Stackarna är ju så små.

Man upptäcker mycket då man går ute i skogen. En mass ekorrar, som brukar kasta kottar på oss när vi går förbi. Mycket fågel, mest trastar och gökar tror jag det är. Och en del korpar, men ingen orre har vi sett iår.
Och som tur är var det ett tag sedan vi mötte den sura häst-tanten i skogen.

Har också upptäkt att jorden ändras, eller det måste den ju göra. För jag har märkt att ibland så är samma sträcka olika lång :D
Kör med Runkeeper på Iphonen då vi är ute och går. En sträcka vi brukar gå är, få se nu, 4,5 km lång åt ena hållet. Fast om vi går åt andra hållet, ja då är den 3-4 hundra meter kortare.
Inte att lita fullt ut dessa gps sändare.

Snart måste man ta sig ut till jakttornet för att se om det måste göras nått åt det. Kanske en ny saltsten, kanske gallrar lite och en ny stol ska dit. Ska ha en snurrstol så man lätt kan ändra håll, då man har 13 skjutgator runt om hela tornet.
Sen börjar ju snart rävjakten också, måste ta några rävar iår så att rådjuren kan frodas. Vi har ju fredat rådjuren iår i mitt jaktlag. För hårt jakttryck från vissa i byn och en hård vinter. Flertalet djur gick åt så vi valde att freda dem ett år. Sorligt, eftersom det är den trevligaste jakten. Iår får det bli mer räv, gås och annan fågeljakt. Och så förståss älgjakt. Får se om det blir lika intensivt som förra året, då jag fick skjuta mina första älgar. Tre stycken på första jaktdagen. men jag har ju fått ett bra pass nu.

  

  

"Min första älg, ingen jättetrofe, men första"



"Cita fick följa med ut och hämta tjuren, men fick tyvärr vattenexem på köpet, stackars flicka"


Kommentarer
Postat av: || mannen som kan prata om hundar ||

Händer det att ni råkar ut för skadegörelse på jakttorn? Här i Falkenberg har det varit en hel del sånt, men dessvärre har ingen skydlig gripits.



Sv: Ja, kanske något liknande vapenlicensen. Fast även den verkar vara bristfällig. En fd grannfamilj hade 8 stycken vapen i huset i pappans ägo. Den äldsta pojken som då var 16-17 år lyckades själv ta fram vapen, slutstycke och ammunition - hans planer var att döda sina kompisar.



Vad jag vet hände inget med pappans vapenlicens, samtidigt som det bara var en fråga om tid innan pojken skjutit mot sina kompisar. Han hade till och med bestämt från vilken plats han skulle skjuta :/

2010-07-22 @ 14:56:34
URL: http://www.henrikolsson.eu
Postat av: || mannen som kan prata om hundar ||

Det finns med andra ord fördelar med otillgängliga jakttorn :)



2010-07-22 @ 16:24:53
URL: http://www.henrikolsson.eu
Postat av: mamma

Hoppas du får älg i år också.

2010-07-22 @ 17:53:25
Postat av: Jenny

Kram på dig

2010-07-25 @ 00:54:19
Postat av: alexandra

Hihih, tack :)

Nu ska det bli ännu blondare! :D

2010-07-25 @ 15:32:28
URL: http://cheze.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0